zaterdag 18 juni 2011

Trekhaak

In verband met de vakantie, was als eerste de trekhaak aan de beurt.

Deze is online besteld bij http://www.trekhaakshop.nl met een voertuig specifieke kabelset.

Hieronder een voorbeeld van het gevulde winkelwagentje.




Ik heb bewust voor een vast model gekozen, omdat de trekhaak met twee bouten vast zit aan de balk en met twee ringsleutels eenvoudig is te monteren en demonteren.
Het scheelt geld t.o.v. een afneembare trekhaak.

De montage is erg eenvoudig, hoewel het wegnemen van de bumper even een beetje aandacht nodig heeft en er het beste met twee personen afgehaald kan worden vanwege lengte van de bumper.

Alle gaten voor de montage zijn al aanwezig en afgeplakt met een sticker voordat de auto is gespoten.
Dat betekend dat sommige gaten lastig zijn te vinden, maar wel goed bereikbaar zijn.

Als eerste controleer je of de levering compleet is.
Het is een zwaar geheel, maar ook veel onderdelen

Uiteraard moet een trekhaak niet gemonteerd worden door een leek / amateur.
Het monteren van een trekhaak op een Sandero, neemt voor de eerste keer ongeveer drie uur in beslag.
Ben je zo'n iemand die ook nog de rest van de auto bekijkt, zal het vijf uur in beslag nemen.

Gebruik ALTIJD een momentsleutel om alle bouten en moeren met de juiste kracht vast te zetten.

De montage van de trekhaak wijst voor zich en geeft vrijwel geen verassingen.
Het hitteschild bij de uitlaat moet worden losgemaakt en de einddemper van de trekhaak moet even uit het ophangrubber worden gehaald.
Verder werkt het erg gemakkelijk als de gehele reservewiel ophanging tijdelijk wordt verwijderd.


De bekabeling heeft wel wat verschillende manieren om te monteren.
Ik heb gekozen om de kabel niet volgens "het boekje" te doen.

Omdat de voertuig specifieke kabelset al voorgemonteerde stekkers heeft, past hij niet echt netjes in de auto en loopt de kabel een stukje door de kofferbak.
Dit is slechts een klein stukje, maar voor mij niet netjes genoeg.

De kabel gaat vanaf de achterlichten, door de kofferbak naar de koker achter de bumper, om vervolgens onder de auto weer naar buiten te komen, om aan de stekkerdoos te worden verbonden.

Ik heb bij het linker achterlicht n de kofferbak een ovaal gat gezaagd, om de stekker doorheen te voeren.
Daardoor is de kabel niet meer zichtbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten